Daň z nemovitosti 2024: Na co se připravit a jak ušetřit
- Základní informace o dani z nemovitosti
- Předmět daně z nemovitosti
- Sazby daně pro pozemky a stavby
- Místní koeficienty a jejich vliv
- Termíny podání daňového přiznání
- Osvobození od daně z nemovitosti
- Způsoby platby daně z nemovitosti
- Změny v dani z nemovitosti 2024
- Výpočet daně z nemovitosti
- Sankce při pozdním podání či platbě
Základní informace o dani z nemovitosti
Daň z nemovitých věcí je v České republice povinnou každoroční platbou, kterou musí uhradit všichni vlastníci nemovitostí. Tato daň se vztahuje jak na pozemky, tak na stavby a jednotky, přičemž daňové přiznání je nutné podat do 31. ledna příslušného zdaňovacího období. Vlastníci nemovitostí jsou povinni platit tuto daň bez ohledu na to, zda nemovitost aktivně využívají či nikoliv.
Výše daně se odvíjí od několika faktorů, především od druhu nemovitosti, její velikosti a umístění. Každá obec má stanovený vlastní místní koeficient, kterým se základní sazba daně násobí. Tento koeficient se může pohybovat v rozmezí 1 až 5, přičemž jeho výši určuje zastupitelstvo obce obecně závaznou vyhláškou. V případě rezidenčních nemovitostí se základní sazba daně dále upravuje podle počtu obyvatel v dané obci.
Pro výpočet daně z nemovitých věcí je zásadní znát výměru nemovitosti v metrech čtverečních. U pozemků se daň vypočítává z jejich skutečné výměry, zatímco u staveb a jednotek se vychází z takzvané zastavěné plochy. V případě bytových jednotek se používá koeficient 1,22 nebo 1,20 podle typu vlastnictví. Důležitým aspektem je také účel využití nemovitosti - jiná sazba platí pro rezidenční bydlení, jiná pro komerční prostory a odlišná pro garáže či hospodářské budovy.
Správu daně z nemovitých věcí vykonává finanční úřad, v jehož územní působnosti se nemovitost nachází. Pokud vlastník nemovitosti zjistí jakékoliv změny oproti předchozímu zdaňovacímu období, je povinen podat nové daňové přiznání. Mezi tyto změny patří například koupě či prodej nemovitosti, změna výměry, změna způsobu využití nebo změna v osobě poplatníka.
Daň je splatná ve dvou termínech - do 31. května pro částky do 5000 Kč, a ve dvou splátkách do 31. května a 30. listopadu pro částky vyšší. U zemědělských podnikatelů jsou termíny posunuty na 31. srpna a 30. listopadu. Finanční úřad zasílá poplatníkům složenky s předepsanou výší daně, nicméně je možné platbu provést i bankovním převodem nebo prostřednictvím SIPO.
Existují také určité případy osvobození od daně z nemovitých věcí. Týká se to například nemovitostí ve vlastnictví státu, krajů či obcí, církevních staveb, škol, muzeí, galerií, nebo nemovitostí sloužících k ochraně životního prostředí. Některé obce také mohou osvobodit od daně nemovitosti zasažené živelní pohromou, a to až na dobu 5 let. Pro uplatnění osvobození je však nutné podat daňové přiznání a nárok na osvobození v něm výslovně uplatnit.
Předmět daně z nemovitosti
Předmětem daně z nemovitosti v České republice jsou pozemky a stavby, které se nacházejí na území našeho státu. Daň z nemovitých věcí se dělí na dvě základní části - daň z pozemků a daň ze staveb a jednotek. U pozemků jsou předmětem daně především ty, které jsou vedeny v katastru nemovitostí. Jedná se zejména o ornou půdu, chmelnice, vinice, zahrady, ovocné sady, trvalé travní porosty, hospodářské lesy a rybníky sloužící k intenzivnímu chovu ryb. Do předmětu daně spadají také stavební pozemky a zpevněné plochy používané k podnikání.
Některé pozemky jsou však z předmětu daně vyňaty. Mezi tyto výjimky patří například pozemky zastavěné zdanitelnými stavbami v rozsahu půdorysu těchto staveb, lesní pozemky, na kterých se nacházejí lesy ochranné a lesy zvláštního určení, či pozemky, které jsou vodní plochou s výjimkou rybníků sloužících k intenzivnímu chovu ryb. Specifickou kategorií jsou také pozemky určené pro obranu státu.
Co se týče staveb, předmětem daně jsou zdanitelné stavby a zdanitelné jednotky, které se nacházejí na území České republiky. Mezi zdanitelné stavby patří budovy, kterými se rozumí nadzemní stavby spojené se zemí pevným základem, které jsou prostorově soustředěny a navenek převážně uzavřeny obvodovými stěnami a střešní konstrukcí. Dále sem patří inženýrské stavby uvedené v příloze zákona o dani z nemovitých věcí.
Zdanitelnou jednotkou se rozumí byt nebo nebytový prostor, včetně podílu na společných částech stavby, které jsou evidovány v katastru nemovitostí. Je důležité zmínit, že předmětem daně nejsou stavby, v nichž jsou zdanitelné jednotky. To znamená, že pokud je budova rozdělena na jednotky, daň se platí z jednotek, nikoli z celé budovy.
Specifickou kategorií jsou také dočasné stavby, které slouží pro správu vodních toků, k hasičským účelům, či stavby sloužící veřejné dopravě. U těchto staveb mohou platit zvláštní pravidla nebo mohou být od daně osvobozeny. Předmět daně z nemovitých věcí je také úzce spojen s katastrem nemovitostí, který slouží jako základní evidenční nástroj pro správu této daně. Údaje vedené v katastru nemovitostí jsou rozhodující pro určení předmětu daně a následný výpočet daňové povinnosti.
Je třeba také zdůraznit, že předmět daně se může v průběhu zdaňovacího období měnit, například v důsledku výstavby nové nemovitosti, změny způsobu využití pozemku nebo stavby, či v důsledku demolice. Tyto změny je poplatník povinen oznámit správci daně prostřednictvím daňového přiznání v zákonem stanovené lhůtě.
Daň z nemovitosti je jako déšť - nevyhnutelná, pravidelná a nikdo ji nemá rád, ale bez ní by stát vyschl jako řeka v létě
Radmila Procházková
Sazby daně pro pozemky a stavby
Základní sazby daně z nemovitých věcí jsou v České republice stanoveny zákonem a liší se podle typu pozemku či stavby. U pozemků se daňová sazba odvíjí především od způsobu jejich využití. Pro ornou půdu, chmelnice, vinice, zahrady a ovocné sady činí základní sazba 0,75 % z daňového základu. U trvalých travních porostů, hospodářských lesů a rybníků s intenzivním chovem ryb je stanovena sazba 0,25 % ze základu daně.
Typ nemovitosti | Základní sazba daně | Koeficient dle velikosti obce |
---|---|---|
Obytný dům | 2 Kč/m² | 1,0 - 4,5 |
Byt | 2 Kč/m² | 1,0 - 4,5 |
Stavební pozemek | 2 Kč/m² | 1,0 - 4,5 |
Zastavěná plocha | 0,20 Kč/m² | 1,0 - 4,5 |
Hospodářský les | 3,80 Kč/m² | 1,0 |
Komerční budova | 10 Kč/m² | 1,0 - 4,5 |
Pro stavební pozemky je situace odlišná, zde se aplikuje základní sazba 2 Kč za každý metr čtvereční. U ostatních typů pozemků, jako jsou zastavěné plochy a nádvoří či ostatní plochy, pokud jsou předmětem daně, se uplatňuje sazba 0,20 Kč za metr čtvereční. V případě zpevněných ploch pozemků užívaných k podnikatelské činnosti se sazba pohybuje od 1 do 5 Kč za metr čtvereční v závislosti na typu podnikání.
U staveb pro bydlení, jako jsou rodinné domy a bytové domy, činí základní sazba daně 2 Kč za metr čtvereční zastavěné plochy. Tato sazba se zvyšuje o 0,75 Kč za každé další nadzemní podlaží, pokud zastavěná plocha nadzemního podlaží přesahuje dvě třetiny zastavěné plochy. Pro rekreační objekty je stanovena vyšší sazba 6 Kč za metr čtvereční, u staveb pro rodinnou rekreaci umístěných v národních parcích a zónách I. chráněných krajinných oblastí se sazba zvyšuje na dvojnásobek.
Podnikatelské objekty podléhají různým sazbám podle typu činnosti. Pro stavby určené k podnikání v zemědělské prvovýrobě, lesním a vodním hospodářství je stanovena sazba 2 Kč za metr čtvereční. U staveb pro průmysl, stavebnictví, dopravu, energetiku a ostatní zemědělskou výrobu činí sazba 10 Kč za metr čtvereční. Ostatní stavby určené k podnikání jsou zatíženy sazbou 10 Kč za metr čtvereční.
Samostatnou kategorií jsou garáže vystavěné odděleně od budov obytných domů, kde je stanovena sazba 8 Kč za metr čtvereční zastavěné plochy. U ostatních zdanitelných staveb činí sazba 6 Kč za metr čtvereční zastavěné plochy. V případě zdanitelných jednotek se aplikuje sazba 2 Kč za metr čtvereční upravené podlahové plochy.
Obce mají pravomoc upravovat tyto základní sazby pomocí místního koeficientu, který může být stanoven v rozmezí 1 až 5. Tento koeficient se vztahuje na všechny nemovitosti v katastru obce, kromě orné půdy, chmelnic, vinic, zahrad, ovocných sadů a trvalých travních porostů. Některé obce také využívají možnost stanovit různé koeficienty pro různé části obce, čímž mohou zohlednit atraktivitu jednotlivých lokalit nebo specifické podmínky různých městských částí.
Místní koeficienty a jejich vliv
Místní koeficienty představují významný nástroj, kterým mohou obce v České republice ovlivňovat výši daně z nemovitých věcí na svém území. Tento mechanismus byl zaveden zákonem o dani z nemovitých věcí a umožňuje obcím stanovit místní koeficient ve výši 1,1 až 5. Základním principem je, že se daň z nemovitých věcí, vypočtená podle základních pravidel, vynásobí právě tímto koeficientem.
V praxi to znamená, že dvě naprosto identické nemovitosti ve dvou různých obcích mohou být zatíženy výrazně odlišnou daňovou povinností. Například rodinný dům v obci, která stanovila koeficient 5, může být zdaněn pětinásobně více než stejný dům v obci s koeficientem 1. Tento systém reflektuje různé potřeby jednotlivých obcí a jejich rozdílnou ekonomickou situaci.
Obce často využívají místní koeficienty jako nástroj k posílení svých rozpočtů. Výnosy z daně z nemovitých věcí jsou totiž stoprocentním příjmem obecních rozpočtů. V posledních letech lze pozorovat trend, kdy zejména větší města a obce v okolí velkých měst přistupují ke zvyšování místních koeficientů. Důvodem jsou rostoucí náklady na údržbu infrastruktury a poskytování veřejných služeb.
Stanovení místního koeficientu musí být provedeno formou obecně závazné vyhlášky, kterou schvaluje zastupitelstvo obce. Tato vyhláška musí být vydána nejpozději do 1. října předchozího zdaňovacího období, aby mohla být účinná od následujícího roku. Obce přitom musí pečlivě zvažovat sociální dopady případného zvýšení koeficientu na své obyvatele.
Zajímavým aspektem je také možnost diferenciace místního koeficientu pro různé části obce nebo různé druhy nemovitostí. To umožňuje obcím uplatňovat sofistikovanější daňovou politiku. Například mohou stanovit vyšší koeficient pro komerční nemovitosti a nižší pro objekty k trvalému bydlení, čímž mohou nepřímo ovlivňovat využití nemovitostí na svém území.
Vliv místních koeficientů na celkovou výši daně z nemovitých věcí je značný. V některých případech může vést ke zvýšení daňové zátěže až o několik set procent. To může mít významný dopad zejména na vlastníky větších nemovitostí nebo podnikatelské subjekty. Na druhou stranu obce argumentují tím, že vyšší příjmy z daně z nemovitých věcí jim umožňují lépe pečovat o veřejný prostor a poskytovat kvalitnější služby svým občanům.

Místní koeficienty také nepřímo ovlivňují trh s nemovitostmi. Potenciální kupci při výběru nemovitosti často berou v úvahu i výši daně z nemovitých věcí, která může v některých lokalitách představovat významnou položku v rozpočtu domácnosti. Rozdíly v místních koeficientech tak mohou ovlivňovat atraktivitu jednotlivých lokalit pro bydlení či podnikání.
Z dlouhodobého hlediska se ukazuje, že místní koeficienty jsou efektivním nástrojem fiskální decentralizace, který umožňuje obcím přizpůsobit daňovou politiku svým specifickým podmínkám a potřebám. Zároveň však vyžadují zodpovědný přístup ze strany obecních samospráv, aby nedocházelo k nepřiměřenému zatěžování obyvatel a podnikatelských subjektů.
Termíny podání daňového přiznání
Daňové přiznání k dani z nemovitých věcí musí poplatník podat nejpozději do 31. ledna zdaňovacího období. Tento termín je závazný a jeho nedodržení může vést k sankčním postihům ze strany finančního úřadu. Je důležité si uvědomit, že toto datum se vztahuje k roku, za který se daň platí, nikoliv k roku předchozímu. Pokud tedy vlastníte nemovitost, musíte podat daňové přiznání do konce ledna toho roku, za který budete daň platit.
V případě, že jste nabyli nemovitost v průběhu roku, například koupí nebo dědictvím, vzniká vám povinnost podat daňové přiznání v následujícím zdaňovacím období. Pokud tedy koupíte nemovitost například v červnu 2023, budete muset podat daňové přiznání do 31. ledna 2024. Toto pravidlo platí i v případě, že došlo ke změnám okolností rozhodných pro vyměření daně, jako je například změna výměry pozemku, změna způsobu využití stavby nebo změna v osobě poplatníka.
Poplatníci, kteří již podali daňové přiznání v některém z předchozích zdaňovacích období a nedošlo u nich k žádným změnám, nemusí podávat daňové přiznání znovu. Daň jim bude vyměřena ve stejné výši jako v předchozím roce. Finanční úřad v takovém případě zašle složenku s předepsanou částkou k úhradě. Je však odpovědností poplatníka sledovat případné změny v místních koeficientech nebo sazbách daně, které může obec stanovit obecně závaznou vyhláškou.
V případě, že termín 31. ledna připadne na víkend nebo státní svátek, posouvá se lhůta pro podání daňového přiznání na nejbližší následující pracovní den. Poplatníci by však neměli spoléhat na poslední možný termín a měli by si přiznání připravit s dostatečným předstihem. To platí zejména v případě složitějších daňových přiznání nebo pokud potřebují konzultaci s daňovým poradcem.
Pokud poplatník zmešká termín pro podání daňového přiznání, může mu finanční úřad vyměřit pokutu. Výše pokuty se odvíjí od délky prodlení a může dosáhnout až 5 % stanovené daně. V případě, že poplatník nepodá daňové přiznání ani na výzvu správce daně, může být pokuta ještě vyšší. Navíc může být vyměřeno penále z případného doměrku daně.
Pro elektronické podání daňového přiznání platí stejné termíny jako pro podání v papírové formě. Elektronické podání je možné učinit prostřednictvím datové schránky nebo aplikace EPO na portálu daňové správy. Elektronická forma podání je povinná pro subjekty, které mají zpřístupněnou datovou schránku ze zákona nebo mají zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem.
Osvobození od daně z nemovitosti
Od daně z nemovitých věcí jsou v České republice osvobozeny různé typy nemovitostí, přičemž toto osvobození může být buď úplné nebo částečné. Mezi nejvýznamnější případy osvobození patří především pozemky a stavby ve vlastnictví státu, pokud nejsou využívány k podnikatelské činnosti nebo pronajímány. Stejně tak jsou od daně osvobozeny nemovitosti ve vlastnictví obcí, na jejichž katastrálním území se nacházejí.
Významnou skupinu osvobozených nemovitostí tvoří také objekty sloužící veřejně prospěšným účelům. Jedná se zejména o budovy škol, muzeí, galerií, knihoven, zdravotnických zařízení, zařízení sociálních služeb a církevních staveb. Tyto nemovitosti jsou osvobozeny za předpokladu, že nejsou využívány k podnikatelské činnosti nebo pronájmu. Do této kategorie spadají také budovy památkových objektů přístupných veřejnosti, včetně jejich pomocných objektů.
Specifickou kategorií jsou pozemky tvořící jeden funkční celek se stavbou. Osvobození se vztahuje také na pozemky veřejně přístupných parků, prostor a sportovišť. V případě zemědělských pozemků mohou být osvobozeny ty, které se nachází v nejnáročnějších přírodních podmínkách, například v národních parcích nebo chráněných krajinných oblastech.
Důležitou součástí systému osvobození jsou také případy týkající se vlastníků nemovitostí. Osoby se zdravotním postižením mohou získat osvobození od daně z nemovitosti u staveb pro jejich trvalé bydlení. Toto osvobození se vztahuje také na držitele průkazu ZTP/P, kteří vlastní nemovitost sloužící k jejich bydlení.

V případě novostaveb určených k bydlení může být poskytnuto dočasné osvobození od daně, které trvá po dobu pěti let od roku následujícího po roce, kdy byla stavba dokončena. Podobné osvobození se může týkat také staveb, u kterých bylo provedeno zateplení nebo jiné energeticky úsporné opatření, které vedlo ke snížení tepelné náročnosti budovy.
Pro získání osvobození od daně z nemovitých věcí je ve většině případů nutné podat daňové přiznání, ve kterém poplatník nárok na osvobození uplatní. Některá osvobození jsou poskytována automaticky, jiná musí být řádně doložena příslušnými dokumenty. Je důležité zmínit, že nárok na osvobození je třeba uplatnit ve lhůtě pro podání daňového přiznání, jinak nárok zaniká.
Specifická pravidla platí také pro nemovitosti sloužící k podnikání v zemědělské prvovýrobě, lesním a vodním hospodářství. Tyto nemovitosti mohou být za určitých podmínek osvobozeny částečně nebo úplně, pokud splňují zákonem stanovené podmínky a jejich vlastníci o osvobození řádně požádají.
Způsoby platby daně z nemovitosti
Daň z nemovitých věcí lze v České republice uhradit několika různými způsoby, přičemž každý poplatník si může vybrat ten, který mu nejvíce vyhovuje. Nejčastějším způsobem je bezhotovostní převod z bankovního účtu. Při této platbě je nutné správně uvést variabilní symbol, který je totožný s rodným číslem fyzické osoby nebo identifikačním číslem právnické osoby. Číslo účtu finančního úřadu pro platbu daně z nemovitých věcí musí být uvedeno přesně, včetně předčíslí a kódu banky.
Další oblíbenou možností je platba prostřednictvím České pošty pomocí složenky. Finanční správa každoročně rozesílá poplatníkům daňové složenky, které obsahují všechny potřebné údaje pro provedení platby. Tato služba je využívána především staršími občany, kteří preferují osobní kontakt a nemají přístup k internetovému bankovnictví. Je však třeba počítat s poplatkem za poštovní služby.
Pro poplatníky, kteří vlastní více nemovitostí v různých katastrálních územích, existuje možnost sloučení plateb do jedné částky. Tuto variantu je nutné předem dohodnout s příslušným finančním úřadem. Výhodou je jednodušší administrativa a menší náklady na provedení platby. Poplatník však musí důsledně sledovat termíny splatnosti a zajistit, aby měl na účtu dostatek prostředků pro úhradu celkové částky.
V posledních letech získává na popularitě platba prostřednictvím SIPO. Tento způsob je velmi pohodlný, protože daň je automaticky stržena společně s ostatními pravidelnými platbami. Pro aktivaci této služby je nutné podat žádost na finančním úřadě a uvést spojovací číslo SIPO. Službu je třeba aktivovat s dostatečným předstihem před splatností daně.
Pro podnikatele a právnické osoby je k dispozici možnost platby prostřednictvím datové schránky. Tento způsob je efektivní a bezpečný, navíc umožňuje archivaci všech daňových dokladů v elektronické podobě. Systém automaticky generuje potvrzení o provedené platbě, které slouží jako doklad pro účetnictví.
V případě vyšších částek lze daň z nemovitých věcí rozdělit do dvou splátek, přičemž první splátka je splatná do 31. května a druhá do 30. listopadu příslušného zdaňovacího období. Toto rozdělení plateb je možné pouze v případě, že roční daň přesáhne částku 5000 Kč. U zemědělských podnikatelů jsou termíny splatnosti posunuty na 31. srpna a 30. listopadu.
Pro předejití případným sankcím je důležité dodržovat stanovené termíny splatnosti a správně uvádět všechny platební údaje. Při pozdní úhradě daně vzniká povinnost uhradit penále, které činí 0,05 % dlužné částky za každý den prodlení. Finanční úřad může v odůvodněných případech povolit posečkání daně nebo rozložení její úhrady do splátek, o což však musí poplatník písemně požádat.
Změny v dani z nemovitosti 2024
Vlastníci nemovitostí v České republice se musí připravit na významné změny v dani z nemovitých věcí, které vstupují v platnost od ledna 2024. Novela zákona přináší výrazné navýšení základních sazeb daně z nemovitých věcí, které se v průměru zvýší na dvojnásobek. Tato úprava představuje první významnou změnu v této oblasti za posledních třicet let a je součástí vládního konsolidačního balíčku.
Základní sazby se zvyšují u všech druhů pozemků, staveb i jednotek. U obytných domů se základní sazba mění z původních 2 Kč na 4 Kč za metr čtvereční zastavěné plochy. U bytových jednotek dochází ke zvýšení koeficientu pro výpočet daně z 1,22 na 1,65. Majitelé rekreačních objektů zaznamenají nárůst základní sazby z 6 Kč na 12 Kč za metr čtvereční.
Důležitou novinkou je také změna místního koeficientu, který mohou obce nově stanovit v rozsahu 1,1 až 5. Dříve mohly obce využívat pouze koeficienty 2, 3, 4 nebo 5. Tato flexibilita umožňuje obcím jemnější nastavení daňové zátěže podle místních podmínek. Obce mají také možnost zavést různé místní koeficienty pro jednotlivé části obce nebo druhy nemovitostí.
Systém výpočtu daně zůstává zachován, mění se však vstupní hodnoty. Daň se nadále vypočítává jako součin základu daně, základní sazby daně, koeficientu podle velikosti obce a případného místního koeficientu. Vlastníci nemovitostí nemusí podávat nové daňové přiznání, pokud u jejich nemovitosti nedošlo k jiným změnám. Finanční úřady přepočítají daň automaticky a zašlou poplatníkům novou výši daně prostřednictvím složenky nebo datové schránky.

Pro zemědělské pozemky dochází k mírnějšímu navýšení, aby se předešlo nadměrnému zatížení zemědělského sektoru. Významnou změnou je také zrušení osvobození u novostaveb, které dosud platilo po dobu 5 let od kolaudace. Toto opatření má přispět k větší daňové spravedlnosti mezi vlastníky starších a nových nemovitostí.
Ministerstvo financí odhaduje, že změny přinesou do veřejných rozpočtů dodatečné příjmy ve výši přibližně 9 miliard korun ročně. Většina těchto prostředků půjde do rozpočtů obcí, které tyto finance mohou využít na rozvoj infrastruktury a veřejných služeb. Pro běžnou domácnost bydlící v bytě o rozloze 80 metrů čtverečních to může znamenat navýšení roční daně v řádu několika set korun, konkrétní částka však závisí na lokalitě a místních koeficientech stanovených příslušnou obcí.
Poplatníci mají možnost platit daň jednorázově do konce května, případně ve dvou splátkách, pokud její výše přesahuje 5000 Kč. První splátka je splatná do konce května, druhá do konce listopadu daného roku. Pro vlastníky zemědělských pozemků platí specifické termíny - konec srpna pro jednorázovou platbu nebo konec srpna a listopadu pro splátky.
Výpočet daně z nemovitosti
Výpočet daně z nemovitosti v České republice se řídí zákonem o dani z nemovitých věcí a představuje komplexní proces, který zohledňuje několik důležitých faktorů. Základem pro výpočet je druh nemovitosti, její výměra a umístění. U pozemků se daň vypočítává z jejich skutečné výměry v metrech čtverečních, přičemž se používá základní sazba, která se liší podle typu pozemku. Například u stavebních pozemků je základní sazba výrazně vyšší než u zemědělské půdy.
Pro stavby a jednotky je výpočet založen na zastavěné ploše v metrech čtverečních. Základní sazba se následně násobí koeficientem podle velikosti obce, který se pohybuje od 1 do 4,5, přičemž největší města jako Praha mají nejvyšší koeficient. Obce mají navíc pravomoc tento koeficient upravit obecně závaznou vyhláškou, a to až o tři kategorie nahoru nebo dolů.
Důležitým aspektem je také místní koeficient, který může obec stanovit ve výši 1,1 až 5. Tento koeficient významně ovlivňuje konečnou výši daně a obce ho často využívají jako nástroj své daňové politiky. Výsledná daň se vypočítá vynásobením základu daně, příslušné sazby a všech relevantních koeficientů.
U bytových jednotek se při výpočtu používá tzv. upravená podlahová plocha, která se získá vynásobením skutečné výměry koeficientem 1,22 nebo 1,20 podle typu vlastnictví. Specifická pravidla platí také pro podnikatelské objekty, kde se základní sazba daně zvyšuje o 0,75 Kč za každé další nadzemní podlaží.
Poplatníci musí zohlednit i případné osvobození od daně, které se vztahuje například na některé zemědělské pozemky, církevní stavby nebo nemovitosti ve vlastnictví státu. Důležité je také správné určení rozhodného dne, kterým je 1. leden zdaňovacího období. Změny vlastnictví nebo charakteru nemovitosti v průběhu roku se projeví až v následujícím zdaňovacím období.
Pro správný výpočet je nezbytné pracovat s aktuálními údaji z katastru nemovitostí a zohlednit všechny místní koeficienty platné v dané lokalitě. Daňové přiznání se podává do 31. ledna příslušného zdaňovacího období, přičemž pokud nedošlo k žádným změnám, není nutné ho podávat každý rok znovu. Daň je splatná ve dvou stejných splátkách, a to do 31. května a do 30. listopadu běžného zdaňovacího období. Pokud celková výše daně nepřesáhne 5000 Kč, je splatná jednorázově do 31. května.
Pro usnadnění výpočtu daně z nemovitosti mnoho poplatníků využívá online kalkulačky nebo konzultace s daňovými poradci, zejména při složitějších případech nebo při vlastnictví více nemovitostí v různých lokalitách. Je také důležité sledovat případné změny v místních vyhláškách a koeficientech, které mohou významně ovlivnit výslednou výši daně.
Sankce při pozdním podání či platbě
Pokud dojde k pozdnímu podání daňového přiznání k dani z nemovitých věcí nebo k opožděné platbě této daně, finanční úřad může udělit pokutu a penále. V případě opožděného podání daňového přiznání se pokuta odvíjí od počtu dní prodlení. Pokud poplatník podá daňové přiznání do 30 dnů po stanovené lhůtě, činí pokuta 0,05 % stanovené daně za každý den prodlení. Při překročení této třicetidenní lhůty se pokuta zvyšuje na 0,05 % stanovené daně za každý další den prodlení, maximálně však do výše 5 % stanovené daně.
Finanční úřad může v určitých případech přistoupit i k vyměření pokuty za opožděné tvrzení daně, která může dosáhnout až 500 000 Kč. Tato sankce je obvykle uplatňována v závažnějších případech nebo při opakovaném porušení daňových povinností. V případě pozdní platby daně z nemovitých věcí vzniká poplatníkovi povinnost uhradit úrok z prodlení. Tento úrok se počítá jako repo sazba České národní banky zvýšená o 8 procentních bodů, přičemž se úrok počítá za každý den prodlení počínaje pátým pracovním dnem následujícím po dni splatnosti až do dne platby včetně.

Je důležité si uvědomit, že finanční úřad může při zjištění nesrovnalostí v daňovém přiznání provést daňovou kontrolu, která může vést k doměření daně. V takovém případě je poplatník povinen uhradit nejen doměřenou daň, ale také penále ve výši 20 % z doměřené částky. Pokud poplatník zjistí chybu v již podaném daňovém přiznání, může podat dodatečné daňové přiznání. V případě, že tak učiní dobrovolně před zahájením daňové kontroly, vyhne se penále, musí však uhradit úrok z prodlení.
Správce daně může v odůvodněných případech, zejména při závažných existenčních potížích daňového subjektu, prominout pokutu nebo penále. O prominutí je nutné požádat písemně a řádně zdůvodnit svou žádost. Správce daně při rozhodování o prominutí přihlíží k dosavadní platební morálce žadatele a k tomu, zda se jedná o první pochybení nebo opakované porušení daňových povinností.
V extrémních případech, kdy poplatník dlouhodobě neplní své daňové povinnosti, může finanční úřad přistoupit k daňové exekuci. Tento krajní prostředek zahrnuje možnost zabavení majetku, srážky ze mzdy nebo blokaci bankovních účtů. Proto je vždy lepší případné problémy s platbou daně řešit proaktivně a včas komunikovat s finančním úřadem, například formou žádosti o posečkání daně nebo rozložení platby na splátky. Tyto možnosti mohou pomoci předejít vzniku dalších sankcí a nepříjemných následků spojených s vymáháním daňových nedoplatků.
Publikováno: 23. 06. 2025
Kategorie: Finance